آشنایی با آروماتراپی

آشنایی با آروماتراپی

ما از قدرت بویایی همانند چشایی ، بینانی و سایر حواس 5 گانه در تمام شبانه روز در حال استفاده از آن هستیم.به همین علت رایحه ها بسیار بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید در زندگی ما تاثیر گذار هستند.هر بو برای هر فردی مخصوصا اگر آن بو آشنا باشد اطلاعات و نشانه هایی را با خود به همراه دارد و می توان انسان را حتی به زمانی دیگر ببرد و یا حتی یاد آور خاطره ای برای او باشد.


علم آروماتراپی (رایحه درمانی) از قدیمی ترین علوم می باشد که به وسیله گرفتن عصاره قسمت های مختلف گیاهان و عطری که از خود خارج می نمایند می تواند باعث درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی شود.


آروما به معنای رایحه می باشد و تراپی هم به معنای درمان پس می توان به وسیله ی معنای این درمان متوجه شد که از نظر علم پزشکی رایحه های خاصی می تواند سبب بهبودی و به آرامش رسیدن بسیاری از بیماران شود.


روغن ها و یا عصاره هایی که در این درمان استفاده می شود می تواند از انواع درختان ، گیاهان ، گل ها ، میوه ها ، دانه ها و ... باشد که هرکدام نتایج بهبودی خاص خود را خواهند داشت و در بهبود بیماری و یا پیشگیری از آن موثر باشند.


راحیه درمانی بر خلاف اسم آن که تصور بر این است که فقط بر اساس بوییدن رایحه ها درمان حاصل می شود ممکن است به صورت ماساژ به وسیله روغن های این رایحه ها انجام شود.در معدود حالاتی هم بعضی از این رایحه را می توان به صورت خوراکی برای درمان استفاده نمود.اما مصرف خود سرانه آن ها ممکن است خطرناک باشد.


تاریخچه ی آروماتراپی:

انسان‌ها هزاران سال است که از آروماتراپی برای درمان بیماری ها استفاده می‌کنند. فرهنگ‌های باستانی گذشته در چین، هند، مصر و علل خصوص ایران بسیار از این علم بهره گرفتند . این مواد طبیعی برای اهداف پزشکی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از دیرباز مزایای فیزیکی و روانی این درمان شناخته شده بود.
روش تقطیر روغن خام;در قرن دهم به ایرانیان نسبت داده می‌شود، اگرچه ممکن است این روش برای مدت طولانی قبل از این مورد استفاده قرار گرفته باشد. اطلاعات مربوط به تقطیر روغن خام در سده ۱۶ میلادی در آلمان منتشر شد. پزشکان فرانسوی درقرن ۱۹ پتانسیل روغن‌های اسانس را در درمان بیماری‌ها تشخیص دادند.


نحوه عملکرد درمان:

حس بویایی حسی بسیار قدرتمند است که می تواند بوسیله ی عطرا تحریک شود.پس از استشمام این رایحه ها از طریق سیگنال هایی به مغز می رسد و فورا روی احساسات ما تاثیر می گذارد.دانشمندان عقیده دارند این درمان برای کسانی که سیستم بویایی آن ها از کار افتاده است و یا مشکلاتی نظیر اختلالات روانی و یا افسردگی را تجربه می کنند بسیار موثر است.با بو کردن رایحه ها سیگنال هایی به قسمت هیپوکامپوس و آمیگدالای مغز که بخش های ذخیری احساسات و حافذه ی انسان هستند می رسد.


به عنوان مثال با بوییدن رایحه اسطخودوس بخشی از مغز که به هنگام خوردن مسکن فعال می شود را فعال خواهد کرد.


از دیگر مزایای درمانی این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•  بهبودی سریع تر ریزش سکه ای موها

•  درمان یبوست

•  کاهش درد در افراد مبتلا یه سرطان

•  کاهش و فروکش کردن خشم

•  بالا رفتن میزان صبر و تحمل در انسان


PDCA

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
250,000 تومان
دانش باغبانی

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
250,000 تومان
روانشناسی ثروت

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
250,000 تومان
دستیار مترور

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
200,000 تومان