تفاوت بینIllustrator و Photoshop چیست؟

تفاوت بینIllustrator و Photoshop چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت های دو نرم افزار قدرتمند ، محبوب و پر کاربرد فتوشاپ و ایلوستریتور با هم مقایسه نماییم.با ما همراه باشید.


این دو نرم افزار هر دو محصول شرکت ادوبی می باشند و کاربرد هرکدام با هم متفاوت است.شاید ساده ترین تعریف از این دو نرم افزار این باشد که نرم افزار ایلوستریتور نسخه کامل شده و پیچیده و حرفه ای تر فتوشاپ می باشد.


کار نرم افزار فتوشاپ ویرایش و اصلاح تصاویر می باشد.در این نوع نرم افزار تصاویر به صورت پیکسل هایی به هم چسبیده نمایش داده می شوند که این روش در طراحی وب کاربرد بسیار زیادی دارد.اما نرم افزار ایلوسترتور نرم افزاری تخصصی جهت ساخت و خلق تصاویر می باشد و تصاویر در آن به وسیله وکتور یا برداری تشکیل می شوند.ای نرم افزار یکی از بهترین برنامه ها جهت ساخت لوگو و عکس های انیمیشنی ،شخصیت های کارتونی و... می باشد.


با توجه به تعاریف بالا در می یابیم که اصلی ترین و مهم ترین تفاوت این دو نرم افزار در نوع تشکیل تصاویر است یعنی در فتوشاپ تصاویر متشکل از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها می باشد(رستر) و در ایلوستریتور به صورت وکتور و بردار.


تفاوت رستر (Raster) با وکتور(Vector) در چیست؟

در نرم افزار فتوشاپ به دلیل پیکسل بودن تصاویر اعمال نمودن تغییرات در عکس ممکن است با سختی و افت کیفیت همراه باشد.برای مثال در فتوشاپ چنانچه یک عکس را زوم کنید و سپس آن را ذخیره نمایید تصویر کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و هرچه بیشتر زوک شود عکس به صورت پیکسل های مربعی نمایش داده می شود اما در نرم افزار ایلوستریتور تصاویر تشکیل شده حاصل از فرمول های ریاضی و به صورت وکتور هستند و با تغییر سایز آن ها هیچ تغییری در تصاویر ایجاد نمیشود.این یعنی تا بی نهایت زوم کردن در این تصاویر هم کیفیت عکس را خراب نخواهد کرد زیرا توسط برنامه به صورت اتوماتیک فرمول ها به سرعت جایگزین می شوند.


رنگ بندی های طبیعی و دقیق

در نرم افزار فتوشاپ می توان تصاویری خلق نمود که با تصاویر و عکس های واقعی مو نمی زند و رنگ ها بسیار واقعی دقیق هستند اما در نرم افزار ایلوستریتور میزان طبیعی بودن عکس ها زیاد نیست اما می تواند تصاویری بدون هرگونه نقص ارائه دهد.به طور مثال برای طراحی لوگو که رنگ های طبیعی در آن وجود ندارد اما کیفیت آن بسیار مهم است در چنین نرم افزاری می بایست ساخته شود اما برای ساخت یک پوستر می توان برای طبیعی جلوه دادن تصاویر آن بهتر است از نرم افزار فتوشاپ بهره گرفت.


به طور کلی می توان گفت نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش عکس ها مناسب می باشد و نرم افزار ایلوستریتور جهت خلق یک تصویر (تصویر سازی) گزینه مناسبی می باشد.شاید تصور کنید فتوشاپ نرم افزار قدیمی تری نسبت به ایلوستریتور است در حالی که ایلوستریتور سه سال قبل از ساخت نرم افزار فتوشاپ یعنی در سال 1987 متولد شده است.


برخی دیگر از تفاوت های این دو نرم افزار:

✔  در فتوشاپ محدوده کاری شما یک محدوده مشخص می باشد نمی توانید از محدوده ی کاری که در آن برای شروع یک فایل تعریف کرده اید خارج شوید اما در نرو افزار ایلوستریتور محدودیتی نیست و در صورت نیاز می توانید بدون نیاز به تغییر اندازه محیط کاری وارد آیتم های دیگر شوید.

✔  در فتوشاپ هر لایه از عکس میزبان تنها یک شی می باشد اما در ایلوستریتور اینگونه نیست و می توان چندین شی را در هر لایه قرار داد.

✔  در فتوشاپ می توان ناحیه خاصی از تصویر را انتخاب کرد اما در ایلوستریتور این گونه نبوده و شما یک شی را می توانید انخاب کنید.

✔  نرم افزار ایلوستریتور ویژگی دارد که به وسیله آن چندین بوم را می توان در یک صفحه کنار هم قرار داد و یک فایل را می توان به چندین آرت بورد تقسیم کرد.اما در فتوشاپ ما توانایی استفاده از تنها یک بوم را خواهیم داشت.

✔  مهمترین تفاوت در بحث بزرگنمایی عکس ها در این دو نرم افزار است.در فتوشاپ امکان این که عکس با بزرگنمایی افت کیفیت نداشته باشد نیست اما در ایلوستریتور این محدودیت وجود نداشته و تصاویر بدون افت کیفیت باقی خواهند ماند.

✔  در فتوشاپ بخش زیرین لایه ما ماسک و پنهان می شود(پشت لایه جلویی)یعنی می توان قسمتی از عکس را زیر یک لایه دیگر قرار داد اما در ایلوستریتور بخش فوقانی شی ملسک می شود.


آموزش زبان آلمانی A11- درس 4

نحوه آموزش :مجازی - تصویری
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
200,000 تومان
آموزش زبان برنامه نویسی C plus plus

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
198,000 تومان
اصول نوین متره ساختمان به روش NSP

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
250,000 تومان
ایزو 10668

نحوه آموزش :مجازی
گواهینامه پایان دوره :گواهینامه شرکت در دوره

خرید آزمون
200,000 تومان